Συμβουλευτική Εφήβων

Τους βοηθά να διερευνήσουν τρόπους διαχείρισης των προκλήσεων της ηλικίας τους.

Η εφηβεία συνιστά ένα στάδιο της ζωής όπου κάθε άτομο καλείται να αντιμετωπίσει μία σειρά νέων προκλήσεων. Η είσοδος των εφήβων στο μεταβατικό αυτό ηλικιακό στάδιο το οποίο οδηγεί στην ενηλικίωση, απαιτεί την προαγωγή της φυσικής και συναισθηματικής τους ωριμότητας και τον αυτοπροσδιορισμό μέσα στον κόσμο. Ο έφηβος τείνει να απομακρύνεται από την οικογενειακή ομάδα προκειμένου να αποκτήσει μεγαλύτερη ανεξαρτησία. Αυτή όμως η απομόνωση συνιστά μια αναγκαία συνθήκη προκειμένου να επιτευχθεί μια υγιής συναισθηματική ολοκλήρωση και δόμηση ταυτότητας του εφήβου.

Το στάδιο της εξατομίκευσης είναι στενά συνδεδεμένο με μια περίοδο πειραματισμών για τους εφήβους, οι οποίοι καλούνται να διαχειριστούν νέους κοινωνικούς ρόλους, συμπεριφορές και καταστάσεις. Η εξερεύνηση του εαυτού και του κόσμου στους εφήβους είναι αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικασίας για την εδραίωση της ενήλικης ταυτότητάς τους. Σύμφωνα με έρευνες, οι έντονες ορμονικές μεταβολές και η ταχεία ανάπτυξη του εγκεφάλου, που λαμβάνουν χώρα κατά την εφηβική ηλικία, ευθύνονται για την αδυναμία ελέγχου της παρορμητικότητας και για την αυξημένη έκθεση σε επικίνδυνες προκλήσεις. Η προβληματική συμπεριφορά μπορεί να εκδηλωθεί είτε με εξωστρέφεια (θυμός, επιθετικότητα και οικογενειακή διένεξη) είτε με εσωτερίκευση των συναισθημάτων αναφορικά με τη μετάβασή του στην ενήλικη ζωή (άγχος, κατάθλιψη και απόσυρση από την οικογένεια και τον κοινωνικό περίγυρο).

Σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, η παροχή συμβουλευτικής στους εφήβους χαρακτηρίζεται ως ένα πολύτιμο θεραπευτικό εργαλείο, το οποίο αποσκοπεί να ενισχύσει την αυτοαντίληψή τους και την κατανόηση των συμπεριφορών και των αλληλεπιδράσεών τους με τους άλλους κατά τη διάρκεια αυτής της ιδιαίτερης περιόδου ανάπτυξης.

Ειδικότερα, η συμβουλευτική εφήβων είναι μια μορφή ψυχολογικής υποστήριξης που απευθύνεται σε εφήβους ηλικίας 12-18 ετών. Στόχος της είναι να τους παρέχει ένα ασφαλές περιβάλλον όπου μπορούν να εκφράσουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ανησυχίες τους χωρίς φόβο κριτικής και να διερευνήσουν τρόπους διαχείρισης των προκλήσεων της ηλικίας τους όπως:

  • Η διαχείριση του άγχους από το σχολείο, τις εξετάσεις ή τις κοινωνικές πιέσεις.
  • Η ενίσχυση της αυτοεκτίμησής τους αναπτύσσοντας μια θετική αυτοεικόνα.
  • Η καλλιέργειά τους προκειμένου να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους με υγιή τρόπο και οριοθετημένη συναισθηματική διαχείριση.
  • Η διαχείριση καίριων θεμάτων όπως η φιλία, οι σχέσεις, οι οικογενειακές συγκρούσεις και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις προκειμένου να προαχθούν υγιείς σχέσεις με τους συνομηλίκους και την οικογένεια.
  • Η διαχείριση περιστατικών εκφοβισμού, κατάθλιψης, χρήσης επικίνδυνων ουσιών, απώλειας, εκδήλωση ανάρμοστης συμπεριφοράς και άλλων δυσάρεστων καταστάσεων.